Η ονομασία του ιστολογίου είναι ο τίτλος του βιβλίου του Βασίλη Σαμαρά "1917-1953, Η ιστορία διδάσκει και εμπνέει"

Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

της Γεωργίας Θάνου
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Έναυσμα» το 1995

Η ΑΔΡΑΝΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΕΧΕΙ ΑΝΟΙΞΕΙ ΤΙΣ ΠΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗΣ


Οι εναλλαγές των κυβερνήσεων συνοδεύονται τα τελευταία χρόνια από το ανεβοκατέβασμα Προεδρικών Διαταγμάτων που αφορούν στο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και τους εκπαιδευτικούς τους ίδιους. Η πολιτική και τακτική αυτή παρουσιάζεται στο λαό σαν συνταρακτικές αλλαγές, που θα λύσουν τη χρόνια αλλά και οξυμένη κρίση του εκπαιδευτικού συστήματος. Κοινός παρονομαστής όμως όλων των μέτρων είναι το αντιδραστικό τους περιεχόμενο, που στοχεύει στη μείωση του κόστους της δημόσιας εκπαίδευσης, στη συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου, στην ανακοπή του ρεύματος της νεολαίας προς τα ΤΕΙ-ΑΕΙ. μέτρα, που για την υλοποίησή τους, απαιτούν ένα πειθαρχημένο, ελεγχόμενο και χαμηλόμισθο εκπαιδευτικό.


Συγκεκριμένα:
1. Δεν είναι τυχαίο, ότι τα ΠΔ των δύο τελευταίων κυβερνήσεων (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) παρεμβαίνουν, με τις όποιες διαφοροποιήσεις τους, στο εξεταστικό σύστημα Δημοτικού - Γυμνασίου.
2. Η ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και της παραπαιδείας (και ο θεσμός των ΙΕΚ) είναι η πολιτική που δεν αλλάζει με την αλλαγή των κυβερνήσεων.
Τα όποια μέτρα είναι εναρμονισμένα στις ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το εκπαιδευτικό σύστημα και τους εκπαιδευτικούς, όπως αυτές συμπυκνώνονται στην Πράσινη Βίβλο για την εκπαίδευση: "σχολείο είναι ο χώρος διαχείρισης του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού"!!!
Μπορεί το υπουργείο Παιδείας να διακηρύσσει ότι ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού είναι: "Η διασφάλιση της ισότητας των ευκαιριών, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της πρόσβασης όλων σ’ όλες τις βαθμίδες της παιδείας… (Βασικές αρχές επιμόρφωσης εκπαιδευτικών - προτάσεις Υπ. Παιδείας 10/94) αλλά την ισότητα των ευκαιριών και την κοινωνική δικαιοσύνη την με τα δικά τους μέτρα και σταθμά.
Στην πραγματικότητα, ο εκπαιδευτικός (δάσκαλος - καθηγητής) καλείται να υλοποιήσει την πολιτική της ενίσχυσης της ταξικότητας του σχολείου, που αναπαράγει τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες και επιβάλλει την κυρίαρχη ιδεολογία.
Στα πλαίσια, λοιπόν, των γενικότερων αντιδραστικών αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, που προωθεί το καπιταλιστικό σύστημα, εντάσσονται και τα ΠΔ που ήδη εφαρμόζονται ή προετοιμάζονται για τους εκπαιδευτικούς.
1. Ήδη έχει δρομολογηθεί η κατάργηση της επετηρίδας με την εισαγωγική επιμόρφωση. Στους δασκάλους και νηπιαγωγούς θεσπίστηκε παράλληλη επετηρίδα για τους απόφοιτους των Παιδαγωγικών τμημάτων, η οποία, ενώ δε λύνει το πρόβλημα της αδιοριστίας, δημιουργεί ψεύτικες αντιθέσεις και καλλιεργεί τον ανταγωνισμό ανάμεσα στους δασκάλους - νηπιαγωγούς.
2. Η υποχρεωτική επιμόρφωση μέσω των ΠΕΚ απέδειξε με άμεσο και χειροπιαστό τρόπο ότι η επιμόρφωση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αξιολόγηση.
Πολύ απλά, το σύστημα δεν "επενδύει" χωρίς να αποβλέπει σε όφελός του και εξυπηρέτηση των συμφερόντων του. Για την κάθε κυβέρνηση, για το σύστημα συνολικά, ο εκπαιδευτικός "πληρώνεται για να αποδίδει τα αναμενόμενα".
Σήμερα, στο κέντρο της πολιτικής της κυβέρνησης είναι η υλοποίηση ενός πλαισίου που θα συνδέει την αποδοτικότητα του δημοσίου υπαλλήλου με την υπηρεσιακή του και μισθολογική εξέλιξη, ώστε και το κόστος να μην αυξάνεται αλλά και να υπάρχει δυνατότητα ελέγχου και πειθαναγκασμού των υπαλλήλων με ταυτόχρονη δυνατότητα επιλογής αυτών που θα εξυπηρετούν καλύτερα την πολιτική της.
Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσονται και οι προσπάθειες εφαρμογής συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Παρ’ όλη την προπαγάνδα για τις "ευθύνες" των εκπαιδευτικών για την "κατάντια του εκπαιδευτικού συστήματος" δεν έχει ως τώρα εφαρμοστεί κανένα σύστημα αξιολόγησης, επειδή υπάρχει μια κακόφημη ιστορία με τους επιθεωρητές και, επί της ουσίας, κανένα επιχείρημα για την "αναγκαιότητα" της αξιολόγησης δεν πείθει.
Ήδη έχουν γίνει απόπειρες νομοθετικής κατοχύρωσης της αξιολόγησης και επί της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, ενώ το ΠΔ που υπογράφτηκε από το Σουφλιά ανακλήθηκε από το Φατούρο.
Προς το παρόν, το υπ. Παιδείας ακολουθεί μια νέα τακτική. Γίνονται προσπάθειες να κατοχυρωθεί εν μέρει η αξιολόγηση σαν απαραίτητη διαδικασία:
1. Στο ΠΔ για την επιλογή των διευθυντών ορίζεται ότι ο σύλλογος των καθηγητών του κάθε σχολείου καταρτίζει πίνακα ανάμεσα στους υποψηφίους (ο σύλλογος γίνεται αξιολογητής).
2. Η πρόταση του υπ. Παιδείας για το ΠΔ για την επιμόρφωση, στο οποίο θα αναφερθούμε αναλυτικά παρακάτω, συνδέει άμεσα τη μισθολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη του εκπαιδευτικού με τη συμμετοχή και απόδοσή του στα επιμορφωτικά προγράμματα.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

Μέσα από την καινούρια πρόταση ΠΔ του υπουργού Παιδείας για την επιμόρφωση αποδεικνύεται περίτρανα ότι το υπουργείο θεωρεί την επιμόρφωση σαν το θεσμό μέσα από τον οποίο αποσκοπεί:
α) Να διαμορφώσει τους εκπαιδευτικούς με βάση τα πρότυπα και τους σκοπούς του συστήματος.
β) Να τους κατηγοριοποιήσει, ώστε να ελέγχονται πιο άμεσα.
γ) Να στήσει εκείνο το μηχανισμό ελεγκτών και αξιολογητών μέσα από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, στο όνομα της επιμόρφωσης και της "αναβάθμισης" της εκπαίδευσης. μηχανισμός που στοχεύει στη διάλυση της συλλογικότητας και του συνδικαλισμού.
δ) Συσχετίζει άμεσα και συγκεκριμένα την επιμόρφωση με τη μισθολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη.
ε) Να εντατικοποιήσει τους εργαζόμενους στην εκπαίδευση.
Βέβαια, τις δυνατότητες αυτές τις παρέχουν, σε μεγάλο βαθμό, οι ίδιες οι θέσεις και απόψεις των ΟΛΜΕ - ΔΟΕ (ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - Ρεφορμιστές), που χρονιά τώρα εγκλώβιζαν το συνδικαλιστικό κίνημα στη λογική της "αναβάθμισης" του εκπαιδευτικού συστήματος, την "αναγκαιότητα της επιμόρφωσης" των εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκριθούν στο νέο ρόλο τους. Μόνο που σκόπιμα συσκότιζαν και απέκρυπταν την ταξικότητα του σχολείου και ότι ο "νέος ρόλος του εκπαιδευτικού" είναι να εξυπηρετήσει τις νέες αντιδραστικές επιλογές του συστήματος.
Συγκεκριμένα, το νέο προτεινόμενο ΠΔ για την επιμόρφωση:
- Κατοχυρώνει την υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση και, μ' αυτή, την αξιολόγηση των νεοδιορισθέντων στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την άρση της μονιμότητας. Διαμορφώνει μέσα στο σχολείο ένα μηχανισμό αξιολογητών από εκπαιδευτικούς που καθοδηγούν (sic) τους νεοδιόριστους
- Καθιερώνει την περιοδική επιμόρφωση. Είναι μεν προαιρετική αλλά η επιτυχής συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο επιμορφωτικό πρόγραμμα θα συνυπολογίζεται στη μισθολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη.
- Πετάει, σε καιρούς οικονομικής εξαθλίωσης των εργαζομένων, την καραμέλα της "αμειβόμενης επιμόρφωσης", ώστε να επιβάλει την επιμόρφωση τα απογεύματα, καλοκαίρι κ.λπ. Δεύτερη δουλειά δηλαδή. Βέβαια, δεν ξεκαθαρίζει τι θα γίνει όταν σταματήσουν τα επιδοτούμενα σεμινάρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Κάθε μορφή επιμόρφωσης έχει επιπτώσεις στη μισθολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη.
- Επιβάλλει την κάρτα επιμόρφωσης, όπου θα συνυπολογίζονται τα μόρια του εκπαιδευτικού και θα αξιολογείται ανάλογα.
Είναι φανερό ότι γίνεται προσπάθεια να βρεθεί η φόρμουλα που θα συνδέει το μισθό και την υπηρεσιακή εξέλιξη με την αποδοτικότητα και ο θεσμός της επιμόρφωσης βοηθάει προς αυτήν την κατεύθυνση.

ΠΑ ΤΗΝ "ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ" ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ

Η μόρφωση και επιμόρφωση σαν αναγκαία διαδικασία (εκπαιδευτική, κοινωνική), που ολοκληρώνει τον άνθρωπο και τον οδηγεί στην συνειδητή παρέμβαση στην κοινωνία είναι ξένη με το σημερινό ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του.
Η κάθε κυβέρνηση, το σύστημα συνολικά, αναδεικνύει την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης ("νέος ρόλος εκπαιδευτικού", "ισότιμη συμμετοχή των πολιτών μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση" κ.λπ.), σε κάθε περίπτωση που απαιτείται να εναρμονίσει τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς στη σκοπιμότητα της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του συστήματος (μείωση του κόστους της δημόσιας εκπαίδευσης, ταχύρρυθμη εκπαίδευση, ευπροσάρμοστο εργατικό δυναμικό, ενίσχυση της αστικής ιδεολογίας κ.λπ.).
Η επιμόρφωση, λοιπόν, συνδέεται με το ρόλο που θέλουν να αναθέσουν στον εκπαιδευτικό και, επιπλέον, είναι ο προθάλαμος αλλά και φορέας της αξιολόγησης.
Ο διαχωρισμός ανάμεσα στις αναγκαιότητες του συστήματος και τις ανάγκες του εκπαιδευτικού (μορφωτικές, οικονομικές) είναι προϋπόθεση για να γίνουν κατανοητές οι επιλογές του συστήματος και να σταθεί ανάλογα το συνδικαλιστικό κίνημα.
Δεν είναι τυχαία η σύγχυση και ο αποπροσανατολισμός που έχουν επικρατήσει στο χώρο των εκπαιδευτικών, όταν επί χρόνια κυριαρχούσαν οι απόψεις περί "αναβάθμισης" της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού. Έτσι, σήμερα, η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται αυτή την κατάσταση, ώστε μέσα από την επιμόρφωση να προωθήσει τις αντιδραστικές αλλαγές στις εργασιακές μας σχέσεις.
Προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη κάθε ανθρώπου, αλλά και του εκπαιδευτικού, για επιμόρφωση, βασικές προϋποθέσεις είναι η οικονομική δυνατότητα πρόσβασης, ει δυνατόν, στο σύνολο των νέων γνώσεων και δεδομένων. Η ανάγκη αυτή εγκλωβίζεται και παραμορφώνεται, όταν καλύπτεται μονομερώς και γίνεται η "αιτία" για να υλοποιηθούν οι αντιδραστικές επιλογές, όπως πειθαναγκασμός, έλεγχος και χειραγώγηση του εκπαιδευτικού.

Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: ΕΝΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΟΥΣΑΣ ΤΑΞΗΣ

Στην κοινωνία της αναξιοκρατίας, του ρουσφετιού, της ψευτιάς και της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από άνθρωπο, οι κρατούντες απαιτούν πάντα από τους εργαζόμενους να τους αποδίδουν το μέγιστο κέρδος και με βάση αυτό τους αξιολογούν.
"Η αξιολόγηση της ατομικής προσφοράς είναι φυσική λειτουργία σε κάθε κοινωνικό σύνολο". Είναι το βασικό τους επιχείρημα
Το ερώτημα που ζητά απάντηση, όταν μιλάμε για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, είναι το για ποια προσφορά καλείται να αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός. Ποιος είναι ο "καλός εκπαιδευτικός" για το κοινωνικό σύστημα που ζούμε; Ποιος σήμερα θεωρείται άξιος και κρίνεται ικανός για κάθε επάγγελμα;
Ο εκπαιδευτικός είναι βασικός συντελεστής ενός ταξικού σχολείου σε μια ταξική κοινωνία. Ενός σχολείου που στοχεύει στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων και την επιβολή της κυρίαρχης ιδεολογίας.
Ετσι "καλός εκπαιδευτικός" είναι αυτός που:
- Διαπαιδαγωγεί με λόγια αλλά και έργα τους μαθητές του να αποδέχονται το ιδεολόγημα ότι "δεν είναι όλοι άξιοι να σπουδάσουν" και "δεν είναι όλοι ικανοί και γεννημένοι για τα υψηλόμισθα επαγγέλματα". Ιδεολόγημα που προετοιμάζει τους μαθητές να θεωρήσουν φυσικό τον ταξικό και κοινωνικό διαχωρισμό τους.
- Μαθαίνει τους νεαρούς μαθητές ότι σεβασμός και πειθαρχία είναι ταυτόσημα με τη δουλικότητα και την υποταγή. Συμπεριφορά που απαιτούν οι εργοδότες από τους εργαζόμενους.
- Δε συμμετέχει σε κοινωνικούς αγώνες ή απεργίες και εναντιώνεται στις κινητοποιήσεις των μαθητών χρησιμοποιώντας όλη την "εξουσία" που διαθέτει για να τις καταστείλει.
- Ταυτίζει τον πατριωτισμό και την εθνική ανεξαρτησία με την πολιτική της ξενοδουλείας και υποτέλειας και επικροτεί τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης. Διδάσκει με λόγια και έργα ότι όποιος διαφωνεί μ' αυτή την πολιτική είναι ανθέλληνας.
Ο θεσμός της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (μ' όποια μορφή κι αν παρουσιάζεται) στοχεύει στην υπαλληλοποίηση του εκπαιδευτικού, στην χειραγώγησή του και στη διαμόρφωσή του σ' ένα πειθήνιο όργανο της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής. Είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη μισθολογική εξέλιξη και την αποδοτικότητα του εργαζόμενου και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για άρση της μονιμότητας. Αξιολόγηση σημαίνει κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών, ανταγωνισμός μεταξύ των εκπαιδευτικών, διάλυση της συλλογικότητας και του συνδικαλισμού.
Αυτά γίνονται φανερά και καταγράφονται στα ΠΔ που έχει γίνει προσπάθεια και από το ΠΑΣΟΚ (1988) και από την ΝΔ (επί Σουφλιά) να εφαρμοστούν:
1. Καθιέρωναν έναν μηχανισμό συνεχών κρίσεων και ελέγχου του εκπαιδευτικού.
2. Επιβαλόταν η παρουσία του σχολικού συμβούλου στην τάξη.
3. Ο εκπαιδευτικός θα ελεγχόταν για τις γνώσεις του, τις απόψεις του, τον τρόπο συμπεριφοράς του, τις σχέσεις του με τους μαθητές (ΠΔ Σουφλιά).
4. "Η ενημέρωσή του στις νεότερες εξελίξεις της επιστήμης είναι στοιχείο κρίσης" (ΠΔ Σουφλιά).
Το νέο σχέδιο ΠΔ (Γ. Παπανδρέου) ταυτίζεται σε μεγάλο βαθμό με το ΠΔ Σουφλιά γιατί συνδέει την αξιολόγηση με την επιμόρφωση και έχουν κοινούς στόχους. Η αστική τάξη και οι εκφραστές της έχουν ακόμα να ντύσουν με καινούρια ρούχα παμπάλαιες αντιλαϊκές πολιτικές.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ);

Μόνο η τακτική τους (ΠΑΣΚ-ΔΑΚΕ-Ρεφορμιστές) των τελευταίων χρόνων αλλά και η πρόσφατη αδράνεια απέναντι στα μέτρα που ετοιμάζει να εφαρμόσει το υπ. Παιδείας θα ήταν αρκετά να μας οδηγήσουν στο σίγουρο συμπέρασμα ότι, επί της ουσίας, συμφωνούν με τη βάση των ρυθμίσεων του υπουργείου.
Τόσα χρόνια, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών τους γαλούχησαν με το "όραμα" της "αναβάθμισης" της εκπαίδευσης, στην οποία απαραίτητο συστατικό ήταν η επιμόρφωση και γι' αυτό η πρότασή τους ήταν Υποχρεωτική Επιμόρφωση. Σήμερα, βέβαια, διαμαρτύρονται και για τα ΠΕΚ αλλά και για το νέο σχέδιο γιατί "δημιουργούνται προβλήματα αντί να λύνονται" και επειδή ξεσκεπάζεται η ουτοπία και ο αντιδραστικός χαρακτήρας της αναβάθμισης που πρότειναν.
Η θέση της ΟΛΜΕ είναι ότι πρέπει να υπάρχει "αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου". Αυτή η θέση πρακτικά καταλήγει στο "απολογιστικό σημείωμα" του εκπαιδευτικού που υποχρεώνεται να υποβάλλει κάθε χρόνο. "Το σημείωμα αυτό μαζί με τις παρατηρήσεις του διευθυντή και του σχολικού συμβούλου χρησιμοποιείται κατά την υπηρεσιακή κρίση του εκπαιδευτικού".
"Η αυτοαξιολόγηση είναι βασικός συντελεστής της όλης διαδικασίας". είναι η φιλοσοφία της πρότασης της ΟΛΜΕ. Μια άποψη που, όσο ελκυστική και πρωτότυπη μπορεί να φαντάζει, άλλο τόσο επικίνδυνη είναι. Τι απολογισμό θα κάνει ο εκπαιδευτικός όταν καλείται να υλοποιήσει την πιο αντιδραστική και αντιμαθητική πολιτική; Πώς θα σταθεί στις παρεμβάσεις του διευθυντή ή του σχολικού συμβούλου όταν γνωρίζει ότι ακολουθεί η δική τους έκθεση;

ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ

Καθημερινά ο εργαζόμενος καλείται να πληρώσει για να "βγούμε από την κρίση", "να περάσουμε τη στενωπό", ενώ κυβέρνηση και ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν για την ανάγκη "να αυξηθεί η παραγωγικότητα και να μη χάσουμε το τρένο της εξειδίκευσης". Έτσι και ο εκπαιδευτικός θεωρείται σήμερα υπεύθυνος για την κρίση της εκπαίδευσης και η αξιολόγηση προβάλλεται σαν το μέσο που θα συντελέσει στην παροχή "καλύτερης μόρφωσης στα παιδιά".
Η όλη φιλολογία και προπαγάνδα που έχουν εξαπολύσει για την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα που πρέπει να έχουν οι εργαζόμενοι είναι το κάλυμμα των αντιλαϊκών μέτρων που καθημερινά εφαρμόζονται.
Αποδοτικότητα - Αξιολόγηση - Μισθός- Θέση εργασίας: είναι το πλαίσιο που θέλει να επιβάλλει η κυβέρνηση.
Η αξιολόγηση είναι μια ταξική και όχι μια φυσική διαδικασία. Έχει να κάνει με τη θέση του καθένα στο κοινωνικό σύστημα και με τη φύση αυτού του συστήματος. Δυνατότητες αξιολόγησης και απόφασης πάνω σ' αυτόν που αξιολογεί έχει μόνο η άρχουσα τάξη. Όταν μιλάνε για αξιολόγηση του εργαζομένου, αυτό σημαίνει έλεγχος της απόδοσης του εργαζόμενου σύμφωνα με τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης.
Η υποχρεωτική επιμόρφωση, η αξιολόγηση, είναι θεσμοί που πρέπει να απορριφθούν από το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών.
Οι ανάγκες των εκπαιδευτικών (οικονομικές, μορφωτικές, πολιτιστικές) συγκρούονται με τις αναγκαιότητες και προτεραιότητες του εκμεταλλευτικού συστήματος που ζούμε και τις ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο υποταγμένος και χειραγωγημένος εκπαιδευτικός, φθηνό όργανο στην υπηρεσία του συστήματος, θα γίνει τροχοπέδη στο δικαίωμα της νεολαίας να μορφώνεται, στη διεύρυνση και κατοχύρωση της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης, στη δημοκρατία στο σχολείο.
Η συνολική δράση και διεκδίκηση δασκάλων, καθηγητών και νεολαίας είναι ο απαραίτητος όρος για να μην περάσουν τα αντιδραστικά - αντιλαϊκά σχέδια της κυβέρνησης, για την διατήρηση και διεύρυνση των δικαιωμάτων στη μόρφωση και στη δουλειά.

40 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ
Η αξιολόγηση των Συμβουλίων Νομιμοφροσύνης (εγκύκλιος του τότε Υπουργού Παιδείας)
"..Τα παρά τω καθ' ημάς Υπουργεία λειτουργούντα Συμβούλια  Νομιμοφροσύνης επεξεργασθέντα μέγα πλήθος φακέλων αναφερομένων εις την κατά το πρόσφατον και απώτερον παρελθόν πολιτείαν πολυάριθμων εκπαιδευτικών λειτουργών επεφυλάχθησαν δι' ωρισμένους εξ αυτών να προβούν εις την απόλυσίν των και ήχθησαν εις την απόφασιν να θέσουν αυτούς υπό παρακολούθησιν των οικείων Επιθεωρητών. Τούτο σημαίνει ότι το μέγιστον βάρος της ευθύνης δια την διαφώτισιν της υπηρεσίας ως προς την όλη πολιτείαν και δράσιν των εν λόγω εκπαιδευτικών επιπίπτει εφ' Υμών. Είναι άλλως τε γνωστόν, ότι αποτελεί υποχρέωσιν υμών επιβαλλομένης υπό των κειμένων διατάξεων και γενικώτερον υπό του 132 άρθρου του Υπαλληλικού Κωδικός, η παρακολούθησις της τε εσωσχολικής και εξωσχολικής δράσεως εκάστου εκ των εκπαιδευτικών λειτουργών.
Κατ' ακολουθία των ανωτέρω επιβάλλεται εις υμάς να παρακολουθήτε και να εξακριβώνετε τον βαθμό της αυθορμήτου και ειλικρινούς συμμετοχής των εις Εθνικός εκδηλώσεις, συγκεντρώσεις γονέων, ομιλίας εθνικού περιεχομένου, δημοσίας εμφανίσεις, το βαθύτερον πνεύμα της διδασκαλίας των, την πρόθυμον συνεργασίαν των μετά των λοιπών κρατικών και κοινωνικών παραγόντων δια την ανύψωοιν της πνευματικής στάθμης και του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων και την βελτίωσιν των σχολικών εγκαταστάσεων. Επίσης δέον να εξακριβώνετε αν συμμετέχουν ακαίρως εις πολιτικάς συζητήσεις και ποία είναι η δραστηριότης αυτών ως προς τον φρονηματισμόν της νεολαίας δια του εκκλησιασμού, της φοιτήσεως εις τα καταχητικά σχολεία, και εις τα νυκτερινά σχολεία προς την καταπολέμησιν του αναλφαβητισμού. Είναι ευνόητον ότι και αι τυχόν παραλείψεις επί των ανωτέρω αντικειμένων δεν πρέπει να διαφεύγουν την προσοχήν σας.
Δια την ολοκλήρωσιν όμως των υμετέρων επί του θέματος τούτου ενεργειών και την δικαίωσιν των εκπαιδευτικών εκείνων λειτουργών οίτινες πράγματι απέβαλον τον πάλαιαν άνθρωπον, πρέπει να έρχεσθε εις επαφήν μετά των κατά τόπους αστυνομικών αρχών παρέχοντες εις αυτός χρησίμους, έγκυρους και απηκριβωμένας πληροφορίας.
Το μέτρον της συνεργασίας μετά των Αστυνομικών αρχών καθίσταται αναγκαίον, διότι αι εν λόγω αρχαί δεν έχουν την ευχέριαν να ασχοληθούν με την βαθυτέραν εκτίμησιν και αξιολόγησιν της δράσεως των εκπαιδευτικών. Ένεκα τούτου αποτελεί υμετέραν υποχρέωσιν ίνα διαφωτίζετε καταλλήλως τας Αστυνομικός αρχάς και να ανταλλάσετε μετ' αυτών ακέψεις επί ζητημάτων αφορώντων εις τας εκδηλώσεις και την όλη δράσιν εκάστου των εκπαιδευτικών και σχέσιν εχόντων προς τα ανωτέρω θέματα.
Τα ονόματα των εκπαιδευτικών λειτουργών επί της δράσεως των οποίων πρέπει να επιστήσητε την προσοχήν σας κοινοποιούνται υμίν δι' ιδιαιτέρας καταστάσεως".


Ο Υπουργός
Α. Γεροκωστόπουλος

Ακριβές αντίγραφαν
Ο Προϊστάμενος
(Σφραγίδα- υπογραφή)

Δ. Κυριακόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου