Η ονομασία του ιστολογίου είναι ο τίτλος του βιβλίου του Βασίλη Σαμαρά "1917-1953, Η ιστορία διδάσκει και εμπνέει"

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2020

ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ



Σύμφωνα με τη μυθολογία, τα αδέρφια Κράτος και Βία, πιστοί υπηρέτες του Δία, εκτελούσαν αγόγγυστα κάθε θεϊκή εντολή. Για τον Κράτο, προσωποποίηση κάθε ωμής εξουσίας, δίκαιο ήταν ό,τι έλεγε «ο πατέρας θνητών και αθανάτων». Στην τραγωδία του Αισχύλου «Προμηθέας Δεσμώτης», τα δύο τρομερά αδέλφια βοήθησαν τον Ήφαιστο να δέσει τον Προμηθέα στα βράχια του Καυκάσου, ο οποίος έπρεπε να υπομένει βουβός το ταπεινωτικό μαρτύριο. Η σιγή ήταν κομμάτι της τιμωρία του. Ο Κράτος, που δεν μπορούσε να νοιώσει οίκτο ή φιλία, λέει: «Ελεύθερος κανείς, μονάχα ο Δίας… Είναι σκληρόψυχος ο κάθε νέος αφέντης».
 
Ο Ένγκελς, 2.500 χρόνια μετά, έγραφε:
«Η βία δεν είναι μια απλή πράξη βούλησης, αλλά απαιτεί, για να μπορέσει να ασκηθεί, συγκεκριμένα εργαλεία, ανάμεσά τους το πιο τέλειο από αυτά καταργεί το λιγότερο τέλειο, τ’ αποκαλούμε όπλα!… Η νίκη της βίας, στηρίζεται στην παραγωγή όπλων κι αυτή πάλι με τη σειρά της στην οικονομική δύναμη… Παντού και πάντα, μόνο οι οικονομικοί όροι και τα μέσα της εξουσίας είναι σε θέση να επιβάλουν τη βία, που χωρίς αυτά, παύει να είναι βία…
Για να κρατιούνται στο χαλινάρι οι πολίτες έγινε απαραίτητη η αστυνομία…που δεν αποτελείται μονάχα από οπλισμένους ανθρώπους, μα και από υλικά εξαρτήματα, από φυλακές και κάθε λογής ιδρύματα καταναγκασμού…».
Ο Λένιν το είπε κοφτά: «Κράτος είναι μια ιδιαίτερη οργάνωση δύναμης, είναι η οργάνωση της βίας για την καταπίεση κάποιας τάξης».
Η κυβέρνηση βάλθηκε να αποδείξει, αυτό που θέλει να καταρρίψει. Φορέας της βίας είναι το κράτος κι αυτό δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από «ευρήματα» όπως κράνη και στειλιάρια.
Το κράτος νομοθετεί, βάζει πρόστιμα, τιμωρεί, φυλακίζει, δέρνει, βασανίζει, εξευτελίζει και στέλνει τελεσίγραφα.
-Δεκαπέντε μέρες διορία έχουν οι καταληψίες δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων για να τα εκκενώσουν. Μετά, όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος. Θα εισβάλει η αστυνομία. Τα προτιμούν άδεια, παρόλο που ο χειρότερος νοικάρης είναι η κλεισούρα. Θα γεμίσουν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης!
-Σχέδιο επίθεσης σε κάθε σχολή έχει η αστυνομία. Το είδαμε στην ΑΣΟΕΕ. Το θέμα είναι και στις άλλες σχολές να μπουν ξανά μπροστά οι φοιτητές που μένουν όρθιοι κι όχι αυτοί που γονατίζουν.
-Μπαίνουν κανόνες στις διαδηλώσεις. Απ’ το πεζοδρόμιο και με προσοχή! Αποστομωτική απάντηση, οι διαδηλωτές να μη χωρούν στους δρόμους.
-Τα πρόστιμα για αφισοκόλληση βροχή! Αν δε σε παίζουν τα ΜΜΕ, δεν θα έχεις λόγο!
-Συλλήψεις κι εξευτελισμός συλληφθέντων. Τα ΜΑΤ μπορούν να επιβάλουν τον νόμο και την τάξη με κάθε μέσο!
-Απαγορεύεται το τσιγάρο. Σιγά μη κόπτονται μια την υγεία των ανθρώπων. Μέτρο πειθάρχησης και ελέγχου, τίποτε άλλο.
-Επιβραβεύεται ο ρουφιάνος. Γιατί πρέπει να φοβόμαστε τον διπλανό μας.
Το κράτος «φροντίζει» για εμάς. Αυτό είναι ο διπλανός μας!
Οι νόμοι όταν δεν πείθουν, επιβάλλονται με ξυλοδαρμούς! Μας το λέει γλυκά ο Βορίδης…
Αν σηκώσεις τα χέρια για να καλύψεις το κεφάλι σου, θεωρείται αντίσταση κατά της αρχής!
Αν φωνάξεις «βοήθεια», θα θεωρηθεί εξύβριση.
Η βία της αστυνομίας είναι σύννομη, κάθε αντίσταση παράνομη!
Ένας "κοινός θνητός-απλός πολίτης" οφείλει «να καταδικάσει τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται» για να μη θεωρηθεί προστάτης «άνομων και παραβατικών». Πρόκειται για δήλωση αποκήρυξης των λαϊκών αγώνων.
Η βία των μαζών που αγωνίζονται, των λαών που παλεύουν για ανεξαρτησία συνδέεται προβοκατόρικα με την ατομική βία.
Η βία των τρανών και μεγαλόσχημων, που κυβερνούν, νομοθετούν, δικάζουν, πληροφορούν και ευλογούν τα όπλα, είναι ορθή!!!
Η βία των μαζών που αντιπαλεύουν τη βία τους είναι το απόλυτο κακό, είναι μια διαβολική δύναμη που έχει μολύνει την ιστορία και τις ψυχές των ανθρώπων!
Όλα αυτά λέγονται παρά την ηθική και πνευματική ανύψωση που επέφεραν όλες οι νικηφόρες επαναστάσεις, παρά το γεγονός ότι σήμερα μια σειρά λαοί παλεύουν για την ανεξαρτησία τους.
«Η βία παίζει και έναν άλλο ρόλο στην ιστορία, εκτός από τον ρόλο του κακοποιού, έναν επαναστατικό προοδευτικό ρόλο, είναι η μαμή κάθε παλιάς κοινωνίας που κυοφορεί μια νέα», έλεγε ο Μαρξ.
Οι εργαζόμενοι και η νεολαία ανακαλύπτουν ξανά τις αγωνιστικές λεωφόρους!
Οι λαοί της Λατινικής Αμερικής ξεχύνονται στους δρόμους!
Με σφεντόνες πολεμά ο λαός της Παλαιστίνης!
Μπορούν να νικήσουν!

3 σχόλια:

  1. Από γλωσσολογική άποψη είναι ενδιαφέρον το ότι οι λέξεις θυλικού κ ουδέτερου γενους με την αρσενική κατάληξη -ος,ήταν αρχικά αρσενικού γένους.Δεν ήξερα,ότι αυτό συμβαίνει κ με τη λέξη κράτος.Δεν ήξερα ακόμα,ότι το κράτος κ η βία είχαν θεοποιηθεί από τους αρχαίους Έλληξες.Αλλά αυτοι έδιναν μια θεϊκή διάσταση στο κάθε τι σε αυτόν τον κόσμο,πράμμα που παραπέμπει στον ανιμισμό.Βλέπει κανείς,να συμπίπτη στο βάθος η γνώση των διαφόρων λαών κ πολιτισμών για τον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η σημασία των λέξεων διαφοροποιείται στο πέρασμα του χρόνου,ανάλογα μεταξύ των άλλων κ με το πώς διαμορφώνονται οι κοινωνίες.Είναι όμως χρήσιμο να ανατρέχωμε στην απαρχή τους,για την καλύτερη κατανόηση του κόσμου.Η λέξη κράτος σε πρώτη σημασία σημαίνει,νομίζω,δύναμη.Κραταιός είναι ο ισχυρός,ο δυνατός,όχι απαραίτητα με την έννοια του ρωμαλαίου.Από 'κει το κράτος πέρασε στη σημασία της δύναμης που ασκείται,της ισχύος που κυριαρχεί μέσα σε μια κοινωνία.Το ερώτημα είναι,σε τίνος χέρια βρίσκεται αυτή η δύναμη.Ο Λένιν έδωσε τον ορισμό της έννοιας του κράτους για τις κοινωνίες των χωρών της εποχής του κ παλιότερων εποχών βέβαια,έτσι όπως το κράτος σ' αυτές τις κοινωνίες διαμορφώθηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σήμερα μας λένε μερικοί,ότι,αν συμμετέχουν όλοι οι πολίτες ισότιμα στη λήψη των αποφάσεων για τα κοινά,τότε θα καταργηθή το κράτος,γιατί κάθε ένας θα αποφασίζη για τον εαυτό του.Παραβλέπουν όμως,ότι άλλες οι βουλήσεις κ αποφάσεις του καθενός κ άλλες οι αποφάσεις του κοινωνικού συνόλου.Επομένως πάντα θα υπάρχη η δύναμη πέρα κ πάνω από το άτομο,που λέγεται κράτος.Αλλά η συνδιαμόρφωση αυτής της δύναμης απ' όλους,ισότιμα,δλδ το κράτος του λαού,είναι το καλύτερο δυνατό πολιτικό σύστημα.Γι' αυτό δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα άλλη λέξη καλύτερη ούτε έχει υπάρξει άλλη κοινωνία πιο αρμονική,από τη δημοκρατία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή