Η ονομασία του ιστολογίου είναι ο τίτλος του βιβλίου του Βασίλη Σαμαρά "1917-1953, Η ιστορία διδάσκει και εμπνέει"

Κυριακή 6 Μαρτίου 2022

Οι λαοί δεν έχουν ανάγκη από προστάτες! Ή μήπως έχουν;

Δημοσιεύτηκε στην Προλεταριακή Σημαία, φυλ. 912, στις 3/5/2022


Το ίδιο ερώτημα επιστρέφει ξανά και ξανά: Υπάρχει δυνατότητα και αναγκαιότητα λαϊκού, επαναστατικού, εργατικού, κομμουνιστικού κινήματος, αυτόνομου από το σύστημα και τις διάφορες μερίδες του;

Οι δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία αποκάλυψαν τις τεράστιες ευθύνες που έχει η συντριπτική πλειοψηφία των δυνάμεων της Αριστεράς, οι οποίες για χρόνια υποτάχθηκαν σε θεωρίες κοσμοπολιτισμού και «πανιμπεριαλισμού», υποτίμησαν τον κίνδυνο που φέρνουν οι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί και υπονόμευσαν την «ξεπερασμένη» – κατά την άποψή τους- αναγκαιότητα συγκρότησης του αντιπολεμικού-αντιιμπεριαλιστικού κινήματος και του αγώνα ενάντια στην ιμπεριαλιστική εξάρτηση. Έχουν συγκεκριμένες και σοβαρές ευθύνες για την κυριαρχία στην κοινωνία αλλά και στον κόσμο του κινήματος από τη μια οικονομίστικων (αλήθεια, ποια είναι η άποψη των… «επιχειρηματικών ομίλων» για την προσωρινή ίσως κατάρρευση των οικονομικών συναλλαγών ΕΕ-Ρωσίας;), αλλά και από την άλλη παρδαλών και αταξικών αντιλήψεων (εκδοχές της ομπαμικής «Αριστεράς») γύρω από τα λεγόμενα «ατομικά δικαιώματα», αδυνατίζοντας την «κόκκινη» πλευρά, η οποία είναι συνδεμένη με ένα ταξικό αλλά και αντιιμπεριαλιστικό DNA. Σε μια χώρα, μάλιστα, της οποίας το έδαφος, ο αέρας και η θάλασσα παραδίδονται από άκρη σε άκρη στην πιο δολοφονική πολεμική μηχανή του πλανήτη, τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό, αποτελώντας τη βάση για το μακέλεμα λαών – ανάμεσα στους οποίους και του δικού μας!

 

Ωστόσο, αυτό είναι ένα ζήτημα για το οποίο θεωρούμε ότι έχουμε καταθέσει ό,τι μπορούμε, έχουμε αποσαφηνίσει σε μεγάλο βαθμό την άποψή μας και τη φυσιογνωμία μας και έχουμε καταθέσει άπειρο μόχθο να το υπηρετήσουμε. Και, επειδή είναι ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, τόσο αυτό του απολογισμού του καθενός και το πώς έχει συμβάλει (ή δεν έχει συμβάλει) στα παραπάνω καθήκοντα όσο και αυτό της προοπτικής του κινήματος, θα επανέλθουμε σε άλλη αναφορά.

Εδώ θα θέλαμε να ασχοληθούμε με το εξής γεγονός: Μέσα στην όλη σύγχυση στην οποία έχουν περιέλθει δυνάμεις της Αριστεράς αλλά και απλοί λαϊκοί άνθρωποι, εμφανίζεται από την πρώτη μέρα της ρώσικης εισβολής στην Ουκρανία μια από ντροπαλή έως και καθαρή και (υποτίθεται) πολιτικά αιτιολογημένη επιλογή της υποστήριξης της ρώσικης κίνησης και του Πούτιν. Με απόλυτο σουρεαλισμό, έχουμε δει δυνάμεις τροτσκιστικών καταβολών που ανατρίχιαζαν ενάντια στις Λαϊκές Δημοκρατίες όταν αυτές υπήρχαν να νιώθουν ως βασικό καθήκον τους, σήμερα, την υπεράσπιση των (ανύπαρκτων εκτιμάμε) «Λαϊκών Δημοκρατιών» του Ντονμπάς! Έχουμε δει δυνάμεις μαοϊκών καταβολών (διαπαιδαγωγημένων, υποτίθεται, στη λογική «να στηριζόμαστε στις δικές μας δυνάμεις»), οι οποίες δεν δίσταζαν στο παρελθόν να καταδικάσουν την επέμβαση του σοσιαλιμπεριαλισμού στο Αφγανιστάν (τότε που ο λαός του «έμαθε την επανάσταση από το ραδιόφωνο», όπως έλεγε ο «Ριζοσπάστης»), να καλούν σήμερα να ηττηθεί ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός «έστω και από κάποιον που δεν είναι φίλος μας»! Και ο οποίος φρόντισε στο διάγγελμά του να καταγγείλει τον Λένιν και τον Στάλιν και να ξεκαθαρίσει ουσιαστικά ότι μιλάει στο όνομα του τσαρικού μεγαλορώσικου εθνικισμού (σε αυτό θα επανέλθουμε). Ποια είναι, λοιπόν, η βάση σε όλα αυτά τα παράδοξα φαινόμενα και ποια κατεύθυνση εξυπηρετούν αυτές οι επιλογές;

Η επιλογή ιμπεριαλιστή οδηγεί στην περιθωριοποίηση της λαϊκής πάλης

Ας τα πάρουμε με τη σειρά: Η μετατροπή τα προηγούμενα χρόνια της Ουκρανίας σε ενός τύπου αμερικάνικο προτεκτοράτο, η επιθετική επιδίωξη των Αμερικάνων να απωθήσουν ακόμα πιο βαθιά και να περικυκλώσουν ασφυκτικά τον ρώσικο ιμπεριαλισμό μέσω της εισόδου της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, οι δηλώσεις Ζελένσκι (που δεν είναι και πολύ δηλώσεις του… Ζελένσκι) για κατασκευή πυρηνικών όπλων από τη νατοϊκή Ουκρανία, αλλά και τα εγκλήματα των μαριονετών της Ουκρανίας στο λαό του Ντονμπάς μαζί με τον βαρύνοντα ρόλο νεοναζιστικών ταγμάτων θανάτου στο πλαίσιο του ουκρανικού κράτους αποτελούν, ασφαλώς, πραγματικά δεδομένα. Πρόκειται για πραγματικά δεδομένα τα οποία σε απλό κόσμο δημιουργούν μεγάλη αγανάκτηση και μια ενστικτώδη πόλωση προς την άλλη πλευρά. Η πόλωση αυτή μεγαλώνει από την (υγιή) αηδία που δημιουργεί η ωμή διαστροφή της αλήθειας από τα Μέσα Μαζικής Εξαπάτησης, τα οποία αναμασούν για μια ακόμα φορά τη νατοϊκή προπαγάνδα και ξαφνικά διαπίστωσαν την αξία του Διεθνούς Δικαίου και της… μη αλλαγής συνόρων, αρχές από τις οποίες εξαιρούνται -προφανώς- η πρώην Γιουγκοσλαβία, το Ιράκ, η Παλαιστίνη, η Συρία, η Λιβύη, το Αφγανιστάν και όλο το τμήμα του πλανήτη το οποίο δεν φιλοξενεί αμερικάνικες στρατιωτικές βάσεις!


Αν, όμως, η μια βάση της λανθάνουσας υποστήριξης της ρώσικης εισβολής είναι η οργή για τον μεγάλο εμπρηστή του πολέμου, τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό (οργή στην οποία πρωτοστατούμε!), η άλλη βάση δεν είναι ούτε υγιής ούτε κινηματικά αξιοποιήσιμη. Μιλάμε για τη μακρόχρονη κυριαρχία στην Αριστερά (αλλά και στο λαό) της αντίληψης ότι τελικά οι λαοί έχουν ανάγκη από προστάτες. Ότι η παρέμβαση των λαών περιορίζεται de facto στην επιλογή τού (υποτίθεται) «λιγότερο κακού ιμπεριαλιστή». Αντίληψη που δεν διαφέρει πολύ από την επιλογή της «λιγότερο κακής κυβέρνησης», μόνο που διατυπώνεται απέναντι σε καθήκοντα πιο μεγάλα και δραματικά. Πρόκειται για μια αντίληψη που έχει τη ρίζα της στο ρεφορμισμό και το ρεβιζιονισμό και που οδηγεί τελικά στο αντίθετο από αυτό που υποτίθεται ότι θέλει να υπηρετήσει. Οδηγεί, δηλαδή, στην πλήρη παραλυσία και περιθωριοποίηση των λαϊκών μαζών, οι οποίες πρέπει απλώς να περιμένουν τα τηλεοπτικά παράθυρα για να ακούσουν τη νίκη της Ρωσίας, υποτιμώντας και νιώθοντας αδύναμες να προσπαθήσουν να ανταποκριθούν στο πρώτου μεγέθους καθήκον του κινήματος στη χώρα μας, της ενίσχυσης του αντιιμπεριαλιστικού κινήματος και του αγώνα να φύγουν οι βάσεις του θανάτου.

Πού είναι οι μάζες;

Κατά τη γνώμη μας, αυτό ακριβώς είναι και το βασικό κριτήριο για να κρίνει κανείς ποια προσέγγιση είναι η σωστή: πόσο διευκολύνει – ανοίγει δρόμο στην αυτοτελή συγκρότηση του λαϊκού παράγοντα, ο οποίος είναι ο μόνος παράγοντας που μπορεί να δημιουργήσει μια άλλη προοπτική.

Έχοντας πλήρη επίγνωση της παντελώς κατευθυνόμενης «πληροφορίας» από το ουκρανικό μέτωπο, θα ρισκάραμε να διατυπώσουμε ως εκτίμηση την εντύπωση ότι διεξάγεται όλα αυτά τα χρόνια και σήμερα στην Ουκρανία μια μάχη στρατιωτικών και παραστρατιωτικών μηχανισμών, ερήμην οποιασδήποτε έκφρασης λαϊκού παράγοντα. Στο έδαφος της Ουκρανίας δεν φαίνεται καμία πλατιά λαϊκή διάθεση «πατριωτικής υπεράσπισής της» αλλά ούτε, από την άλλη, και καμιά διάθεση υποδοχής των «ρώσων απελευθερωτών». Και αν αυτή η εικόνα πιθανόν νοθεύεται από το ολότελα φασιστικό κλίμα ελέγχου και καταστολής που σίγουρα υπάρχει μέσα στις πόλεις, κανένα τέτοιο κλίμα δεν φαίνεται ούτε καν ανάμεσα στους ρωσόφωνους πρόσφυγες που έχουν μεταφερθεί από το Ντονμπάς στη Ρωσία. Καμία διαδήλωση υποστήριξης της εισβολής ούτε από τον ρωσόφωνο πληθυσμό δεν έχουμε δει ούτε καν στο Russia Today. Όσο για την υποτιθέμενη «αποναζιστικοποίηση» της Ουκρανίας, θα θέσουμε ένα απλό ερώτημα. Η ρώσικη εισβολή, αλήθεια, πιστεύει κάποιος ότι θα έχει ως αποτέλεσμα το αδυνάτισμα της ακροδεξιάς είτε στη Ρωσία είτε στην Ουκρανία; Ή το ακριβώς αντίθετο;

Αλλά και αν υποθέσουμε ότι ξεκινούν τέτοιες κινητοποιήσεις. Μπορεί κανένας να φανταστεί ότι –όντας υπό τον έλεγχο και την κηδεμονία μιας ιμπεριαλιστικής δύναμης- θα έχουν το ελάχιστο προοδευτικό πρόσημο; Ότι θα έχουν άλλο ρόλο από την εμπλοκή των μαζών στο φρικτό έργο της συσσώρευσης όρων για το ξέσπασμα του επόμενου μεγάλου πολέμου;

Αντίστοιχα, η μαζική αντιρωσική διαδήλωση στη Γερμανία δεν αποτελεί τίποτα άλλο από ένα εργαλείο του γερμανικού ιμπεριαλισμού για να προωθήσει και να νομιμοποιήσει στο λαό τη διαδικασία επανεξοπλισμού του (μια μεγάλη εκκρεμότητα που τον βασανίζει) και να πλασαριστεί στη νέα… αταξία πραγμάτων ως ένας ιμπεριαλιστής «για τον εαυτό του» (και όχι υπό την σκέπη των Αμερικάνων), ένας ιμπεριαλιστής με σιδερένια και όχι με πήλινα πόδια.

Όλη αυτή η αντιδραστική σύγκρουση δεν έχει προοδευτικό πρόσημο. Και επειδή γίνεται μεγάλη κουβέντα (και δικαίως) για τη μεγάλη παρέμβαση του φασισμού στο πλαίσιο της Ουκρανίας, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι όλη η «φιλοσοφία» του διαγγέλματος Πούτιν καθώς και μεγάλο τμήμα του think tank εξουσίας στη Ρωσία έχει εθνικιστικές αναφορές.

Οι «Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονμπάς» και οι ιστορικοί παραλληλισμοί

Θα λέγαμε κιόλας ότι είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι φασιστικές ομάδες δρουν και στο πλαίσιο των «Λαϊκών Δημοκρατιών του Ντονμπάς» - αυτό αποτελεί πολιτική εκτίμηση που θα τη δικαιολογήσουμε. Στο σημείο αυτό δηλώνουμε πρόθυμοι να παραδεχτούμε τυχόν λάθος μας και να πληροφορηθούμε από όσες οργανώσεις και πολιτικές ομάδες έχουν πιο άμεση γνώση για το ζήτημα να καταθέσουν μια ειλικρινή εικόνα, ώστε έστω σε έναν βαθμό να επιχειρηματολογηθεί η εικόνα ότι στο Ντονέτσκ παίζεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας του κινήματος. Μας έχει κάνει εντύπωση ότι καμία τέτοια σοβαρή αναφορά δεν έχει πέσει στην αντίληψή μας.

Έχουμε, αντίστοιχα, διαβάσει πλήθος ιστορικών αναφορών σε σχέση με διάφορες (αντίστοιχες νομίζουν αυτοί που τις αναφέρουν) «ανίερες συμμαχίες» που έχει κάνει το κομμουνιστικό κίνημα για να εξυπηρετηθεί η τακτική του χτυπήματος του κύριου εχθρού. Εδώ υπάρχει ξανά η γνωστή σύγχυση, την οποία είμαστε υποχρεωμένοι να αποδομήσουμε για μια ακόμα φορά. Για να κάνει κάποιος συμμαχίες πρέπει ο ίδιος να είναι κάτι. Να έχει δημιουργήσει όρους συγκρότησης μιας συσσώρευσης, η οποία ξέρει με ποιον, γιατί και με ποιο όριο συμμαχεί. Είναι επιεικώς ατυχές να συγκρίνει κανένας τακτικές κινήσεις των μπολσεβίκων και της Σοβιετικής Ένωσης την εποχή που μια τεράστια χώρα οικοδομούσε το σοσιαλισμό με ταυτόχρονη κρίσιμη παρέμβαση των λαϊκών και εργατικών κινημάτων σε όλο τον κόσμο, με τη σημερινή περίοδο, όπου τα αποτυπώματα της ήττας του επαναστατικού κομμουνιστικού κινήματος είναι ακόμα παρόντα. Μια τέτοια περίοδο σαν τη σημερινή δεν υπάρχει καμία περίπτωση η επανασυγκρότηση (επαναθεμελίωση ή όπως αλλιώς θέλετε) του κινήματος να γίνει με μοχλό τη γραμμή στήριξης της μίας ή της άλλης αντιδραστικής λύσης. Αυτός είναι και ο λόγος που είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί για το πόσο «λαϊκές δημοκρατίες» είναι οι αυτόνομες περιοχές του Ντονμπάς. Σήμερα, μια τέτοια στήριξη της μιας ή της άλλης αντιδραστικής λύσης απλώς θα λειτουργεί ως νέα καθυστέρηση, ως νέο βαρίδι στην ανάγκη να στηθεί ο λαϊκός παράγοντας για τα δικά του συμφέροντα.

Λυπούμαστε που θα γίνουμε μάντεις κακών (υπάρχουν ήδη αναφορές ότι έχουν συμβεί τέτοια γεγονότα), αλλά είμαστε σίγουροι ότι αν υπάρχει έστω και ένα ελάχιστο μέρος μαχητών του Ντονμπάς που έχει στο μυαλό του κάτι προοδευτικό, ο ρώσικος ιμπεριαλισμός θα δείξει απέναντί του τη δέουσα σκληρότητα – ίσως και μεγαλύτερη από όση θα δείξει στην Ουκρανία.

Ουκρανοί φασίστες εναντίον ρωσόφωνων κομμουνιστών;

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Ουκρανικός λαός υπάρχει και είναι γνωστή η ιστορία καταπίεσής του από τον τσαρικό μεγαλορωσισμό. Μάλιστα, στην Ουκρανία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα εκτυλίχθηκαν σημαντικά επεισόδια της ταξικής πάλης μέσω σοβαρών αγροτικών αγώνων και εργατικών απεργιών. Ακολούθησαν συνεχείς εδαφικές ανακατατάξεις, στρατιωτικές κατοχές σε τμήματά της και διαχωρισμοί της. Από την πρώτη στιγμή της επανάστασης, η πολιτική των Λένιν και Στάλιν χαρακτηρίστηκε από πολύ μεγάλη προσπάθεια και προσεκτικές κινήσεις ώστε ο λαός της Ουκρανίας (της οποίας η Σοβιετική Δημοκρατία εντάχθηκε στη Σοβιετική Ένωση στα τέλη του 1922) από τη μία να μη νιώσει κανένα ίχνος μεγαλορώσικου εθνικισμού και από την άλλη να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις στο εσωτερικό του.

Τα λέμε αυτά για να γίνει κατανοητό ότι όταν θέλει να είναι κανένας σοβαρός απέναντι σε καυτά ζητήματα προσπαθεί να γεφυρώσει αντιθέσεις στους κόλπους των λαών. Να προβάλει τα κοινά συμφέροντα και όχι τους ψεύτικους διαχωρισμούς. Με βάση αυτά, οι απλουστεύσεις που παρουσιάζουν τον ουκρανικό λαό περίπου σύσσωμο ως φασίστες και τους ρωσόφωνους πληθυσμούς περίπου σύσσωμους ως κομμουνιστές είναι απλουστεύσεις που όχι μόνο δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα αλλά και λειτουργούν όχι στην κατεύθυνση γεφυρώματος των αντιθέσεων, αλλά όξυνσής τους. Και, ταυτόχρονα, ρίχνουν νερό στο μύλο όχι μόνο του πολέμου αλλά και του φασισμού.

Ρωτάμε: Γιατί, άραγε, ο σωστός στόχος είναι η «αυτοδιάθεση του Ντονμπάς» και όχι μια «Ουκρανία ενιαία, ανεξάρτητη, χωρίς ξένους στρατούς, βάσεις και αφεντικά»; Γιατί στόχος δεν είναι οι κοινοί αγώνες τών, για δεκαετίες, αδελφών λαών της Ρωσίας και της Ουκρανίας κόντρα σε όλους τους ιμπεριαλισμούς, τα αντιδραστικά καθεστώτα, το φασισμό και τον πόλεμο; «Μα γιατί αυτό αργεί!», θα μας πουν σίγουρα κάποιοι – «δεν είναι άμεση προοπτική». Σωστά, λέμε, αργεί! Μόνο που η τακτική υποταγής στο συσχετισμό, στις σημερινές συνθήκες αποσυγκρότησης των λαών, το μόνο που κάνει είναι να απομακρύνει αυτήν την προοπτική ακόμα περισσότερο. Και, αντίθετα, να φέρνει πιο κοντά όλες τις μαύρες αντιδραστικές προοπτικές των αντιδραστικών πολέμων, του μίσους ανάμεσα στους λαούς και του φασισμού. Πρόκειται για ρεαλισμό της φρίκης και όχι της προοπτικής.

Πόσο θα «μαζευτεί» ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός αν κερδίσει η Ρωσία;

Διαβάζουμε διάφορα ακόμα στρατηγήματα (τα στρατηγήματα είναι θλιβερά όταν δεν διατίθενται οι απαραίτητοι «στρατοί») γύρω από τα θετικά αποτελέσματα που μπορεί να φέρει η ήττα της (αμερικάνικης) Ουκρανίας από τη Ρωσία. Ή, αντίθετα, ότι ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός θα εκδηλώσει νέα αναβαθμισμένη επιθετικότητα σε άλλα μέρη αν η Ρωσία ηττηθεί. Τα θεωρούμε εντελώς έωλα, από την… ανάποδη. Θα εξηγήσουμε, αφού πρώτα θυμίσουμε μερικά πράγματα από το παρελθόν των τελευταίων δεκαετιών.

Όταν όλοι όμνυαν στην «εποχή της παγκοσμιοποίησης», κάναμε σκληρή αντιπαράθεση για να αποκαλύψουμε ότι δεν υπάρχει καμία παγκοσμιοποίηση, αλλά ιμπεριαλισμοί και ανταγωνισμοί μεταξύ τους. Εδώ και χρόνια, αντιμετωπίζαμε με θυμηδία «αναλύσεις» που θεωρούσαν ότι η Ρωσία έχει γίνει κάτι σαν υποτακτική αυλή των ΗΠΑ. Τις προβλέψεις ότι το ΝΑΤΟ θα την εντάξει στους κόλπους του (όλοι μαζί ενάντια στην… Μπουρκίνα Φάσο μάλλον). Τις εκτιμήσεις ότι η δεύτερη υπερδύναμη είναι πια η Ιαπωνία ή η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ναι, ας μη γελάει κανένας, αυτά λέγονταν!

Αντίστοιχα, άλλοι αντιμετώπιζαν με ειρωνεία την εκτίμησή μας ότι πρώτος στόχος του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού είναι η Ρωσία, ως η μόνη ιμπεριαλιστική χώρα που ηττήθηκε μεν, αλλά σε «ψυχρό» και όχι σε «θερμό» πόλεμο, με αποτέλεσμα να παραμείνει ως η μόνη που μπορούσε να απαντήσει στα ίσια τον πυρηνικό εκβιασμό των Αμερικάνων. Ότι η περίοδος Γέλτσιν δεν θα ήταν παρά προσωρινή, γιατί μια δύναμη με το στρατηγικό βάθος και τις δυνατότητες της Ρωσίας (παρά το παράδοξο του τρόπου συγκρότησης της αστικής της τάξης και παρά το σοβαρό χτύπημά της από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης) δεν μπορούσε παρά να διεκδικήσει το δικό της ρόλο στην παγκόσμια σκηνή. Ότι βασική, συνεχής και αδιάλειπτη επιδίωξη των Αμερικάνων ήταν και είναι η περικύκλωση, η απομόνωση και η απώθηση της Ρωσίας (είναι εντυπωσιακό ότι αυτές ακριβώς οι λέξεις που λέμε εδώ και τριάντα χρόνια λέγονται πλέον από επίσημα διπλωματικά χείλη).

Ότι ταυτόχρονα, τα τελευταία χρόνια, ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός διαπίστωνε όλο και πιο καθαρά την αναντιστοιχία «μέσων και σκοπών» (άλλη μια φράση που ακούγεται όλο και συχνότερα), καθώς ο στόχος της παγκόσμιας κυριαρχίας όχι μόνο δεν ήταν εφικτός, αλλά και απομακρυνόταν (όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις) μιας και η χρονική καθυστέρηση επέτρεπε την ανασυγκρότηση της διαλυμένης Ρωσίας, τη συγκρότηση της Κίνας αλλά και την αναβάθμιση των φιλοδοξιών των άλλων δυνάμεων. Αυτές οι καθυστερήσεις είναι ο βασικός παράγοντας που τροφοδοτεί τα αδιέξοδα και τις άγριες κόντρες ανάμεσα σε τάσεις του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού.

Δεν τα λέμε αυτά για να θυμίσουμε πόσο δίκιο είχαμε στις αναλύσεις μας. Αλλά για να εξηγήσουμε ότι, με βάση τα δικά μας εργαλεία ανάλυσης, είμαστε βαθιά πεισμένοι (και δεν το λέμε ως γενικό τσιτάτο) ότι ο πόλεμος είναι απολύτως και νομοτελειακά συνυφασμένος με τον ιμπεριαλισμό. Είναι πραγματικά κωμικό να ακούς αναλύσεις «ειδικών διεθνολόγων», ανάμεσα στους οποίους και του ανεκδιήγητου πρώην υπουργού Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Κοτζιά, να εκστομίζουν απίστευτες ανοησίες για το «λάθος της Δύσης να αποκλείσει το 1991 τη Ρωσία από μια νέα στρατηγική παγκόσμιας ασφάλειας», λες και υπήρχε η οποιαδήποτε περίπτωση κάποιος ιμπεριαλισμός να απλώσει ιπποτικά το χέρι σε ανταγωνιστή του όταν αυτός παραπαίει! Αντίστοιχες ανοησίες (που τι ωραία!) επαναλαμβάνονται σαν από κασέτα σε διάφορα τηλεοπτικά παράθυρα για την αναθεωρητική Ρωσία (και… Τουρκία, μιας και η αστική τάξη της χώρας κάνει ότι παίζει μεγάλη μπάλα, τρομάρα της), όταν και η πρόσφατη ιστορία είναι γεμάτη… αναθεωρήσεις όποιου κρίνει ότι το υπάρχον στάτους κβο είναι αναντίστοιχο με τη δυναμική που θεωρεί ότι έχει αναπτύξει – και αυτό το λέμε χωρίς καθόλου να υποτιμάμε το πραγματικό γεγονός ότι η κίνηση του ρώσικου ιμπεριαλισμού στην Ουκρανία είναι κίνηση πρώτου μεγέθους και τεράστιας βαρύτητας.


Για να πούμε με απλά λόγια και με μία πρόταση την κατάληξη της παραπάνω σκέψης. Η ήττα και αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συρία την οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερη «πίεση», σε αναβάθμιση των στόχων και σε μεταφορά της πίεσης στο κέντρο (στην Ευρώπη), την ακόμα πιο ασφυκτική περικύκλωση της Ρωσίας – μέσω Ουκρανίας. Είναι τέτοια τα ζητήματα και τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν οι ιμπεριαλιστές και το (σε βαθιά συνολική κρίση) καπιταλιστικό –ιμπεριαλιστικό σύστημα, που η κλιμάκωση και η όξυνση των ανταγωνισμών τους αποτελεί ΜΟΝΟΔΡΟΜΟ όσο δεν τους βάζει φρένο η πάλη των λαών. Ακόμα κι αν ηττηθεί σύντομα η Ουκρανία, ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός όχι μόνο δεν πρόκειται να φρενάρει, αλλά ακόμα πιο «αγχωμένος» θα αναζητήσει νέες εντάσεις και θα προχωρήσει σε νέους τυχοδιωκτισμούς. Την ίδια ακριβώς (τηρουμένων των μεγεθών και αναλογιών) τάση θα ισχυροποιήσει η όποια εξέλιξη και στον ρώσικο ιμπεριαλισμό και η ίδια πίεση θα οδηγήσει και τους άλλους ιμπεριαλιστές να βιαστούν για αυτήν την ταχύτατη όξυνση των εντάσεων ώστε να είναι έτοιμοι στη φρικτή αφετηρία, όταν θα έρθει η ώρα.

Δεν οδηγούμαστε στην προσέγγισή μας στη βάση μιας μικροαστικής ηθικολογίας ή ενός άγχους «καθαρής και αμόλυντης πολιτικής γραμμής». Αλλά οδηγημένοι από την ωμή και ρεαλιστική πολιτική εκτίμηση ότι καμία νίκη κανενός ιμπεριαλιστή δεν πρόκειται να αποτελεί νίκη για τους λαούς. Και ότι μόνος παράγοντας που μπορεί να απομακρύνει ή έστω να φρενάρει το ενδεχόμενο της όξυνσης των πολεμικών συγκρούσεων είναι η οργάνωση του λαού κόντρα στον πόλεμο και σε όλους τους ιμπεριαλισμούς, ο αγώνας να κλείσουν οι βάσεις και να μην εμπλακεί η χώρα με κανέναν τρόπο στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, η πάλη ενάντια στους εξοπλισμούς και ασφαλώς ενάντια στη φασιστικοποίηση, η οποία είναι το τραγικό κερασάκι της τούρτας του καπιταλισμού κατά την προετοιμασία του για πολεμικά μακελειά.

Τα καθήκοντα του κινήματος στην Ελλάδα (ή για αυτά δεν πρέπει να μιλάμε;)

Και θα λέγαμε ότι μας κάνει εντύπωση (αλλά είναι πολύ ενδεικτικό) το εξής: Διαβάσαμε αρκετά κείμενα και αρκετές χιλιάδες λέξεις που προσπαθούν να στηρίξουν τη θέση υποστήριξης του ρώσικου ιμπεριαλισμού. Σε αυτές τις χιλιάδες λέξεις δεν βρήκαμε κάτι παραπάνω από μισή υπαινικτική αναφορά στον απαραίτητο αγώνα ενάντια στον ιμπεριαλισμό και τις αμερικάνικες βάσεις! Γιατί, στην πραγματικότητα, η στήριξη του ενός ιμπεριαλιστή έρχεται παρέα με την απαισιοδοξία και την πολιτική παραίτηση από τα καθήκοντα που θέτει η ζωή. Αλλά, τότε, τι χρειάζονται οι κομμουνιστικές οργανώσεις;;

Όσο μας αφορά, λοιπόν, στις σημερινές συνθήκες και με βάση την ανάλυση των χαρακτηριστικών των αντιθέσεων, το επίπεδο συγκρότησης του λαϊκού παράγοντα αλλά και την αναγκαιότητα βημάτων συγκρότησής του σε κατεύθυνση χειραφέτησης από το σύστημα και τις διάφορες μερίδες του, θεωρούμε ως βασικές πολιτικές κατευθύνσεις που πρέπει να τεθούν τις εξής:

1. Προβολή της θέσης της συναδέλφωσης των λαών ενάντια στους πολέμους, τους εθνικισμούς και τον φασισμό. Υποστηρίζουμε τους κοινούς αγώνες του ρώσικου και του ουκρανικού λαού ενάντια σε όλους τους ιμπεριαλισμούς, τον πόλεμο και το φασισμό. Για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών και σεβασμό όλων των εθνοτήτων, για να σταματήσουν οι άδικοι πόλεμοι και να απομακρυνθεί το φρικτό ενδεχόμενο μιας γενικευμένης σύγκρουσης που θα πληρώσουν οι λαοί και προλετάριοι με απίστευτο αίμα και πόνο. Με την έννοια αυτή, υποστηρίζουμε τη θέση «Έξω ΕΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ-Ρωσία από την Ουκρανία».

2. Εξειδίκευση της παραπάνω γραμμής στη χώρα μας: Στήριξη της ανάγκης συγκρότησης μαζικού, αντιπολεμικού, αντιιμπεριαλιστικού κινήματος. Αγώνας για να φύγουν οι νατοϊκές βάσεις του θανάτου. Ούτε μια σφαίρα στον πόλεμο της Ουκρανίας, ούτε ένας φαντάρος, καμία διευκόλυνση στους μεγαλύτερους εμπρηστές του πολέμου – τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό.

Περιμένουμε κάθε οργάνωση, κάθε αγωνιστή να τοποθετηθεί με την ευθύνη που έχει ΣΗΜΕΡΑ, ΕΔΩ ως ενεργό υποκείμενο και όχι ως παρακολουθητής των εξελίξεων όπου διάφοροι αντιδραστικοί σκάβουν το λάκκο στους λαούς.

 

 

14 σχόλια:

  1. Δε διάβασα ακόμα το άρθρο,μόνο μια πρόχειρη ματιά έριξα από πάνω ως κάτω.Μου δημιουργήθηκαν όμως κάποιες απορίες.Καμιά αντίρρηση για την αναγκαιότητα της συγκρότησης του λαϊκού παράγοντά κ στη Ρωσία κ στις άλλες χώρες.Αλλά να βάνωμε τις αντιθέσεις όλες σε ένα τσουβάλι; Να μην τις αξιολογούμε κ αξιοποιούμε; Ήταν μόνο οι λαοί, που νίκησαν το ναζιφασισμο; Δεν ήταν κ οι ιμπεριαλιστικές Βρετανία κ ΗΠΑ, που συνέβαλαν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για να το πω αλλιώς, δεν αμφιβάλλω για την εξέληξη μιας νίκης της Ρωσίας. Αλλά καθώς θεωρώ τη Δύση (ΗΠΑ ΝΑΤΟ), κύριο εχθρό, βλέπω τη Ρωσία αυτή τη στιγμή σαν ανάχωμα. Και η ανασυγκρότηση του λαϊκού παράγοντα αργεί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι λαοί δεν έχουν ανάγκη από προστάτες.Όμως η περίπτωση Ρωσόφωνων Ουκρανών - Ρωσίας παραβαλλεται με την περίπτωση Ελληνοκυπρίων - Ελλάδας. Και αν θυμηθώ κ τις περιπτώσεις Κρήτης, Μακεδονίας, Πόντου, Μικρασίας, το πράμμα σηκώνει, αν μη τι άλλο, ένα κάποιο προβληματισμό. Το ζήτημα των εθνοτήτων είναι πολύ μπερδεμένο. Σχετικά είχαν διαφωνήσει η Ρόζα κ ο Λένιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχετικά με τα συναισθήματα των Ρωσοφώνων Ουκρανών απέναντι στη ρωσική επιχείρηση κ τη Ρωσία, διατυπώνω κάποιες σκέψεις με μόνο γνώμονα το ξεκαθάρισμα της αλήθειας κ χωρίς να παίρνω το μέρος κανενός. Υποτίθεται, ότι τα ίδια, τα αυτοδικηρυγμένα αυτόνομα κρατίδια, δλδ οι ηγεσίες τους κάλεσαν τη Ρωσία σε βοήθεια. Είναι αυτές οι ηγεσίες σε τέτοιο βαθμό πουλημένες; Υπάρχει τόσο μεγάλη διάσταση με το λαϊκό στοιχείο,ενώ από το '14 διεξάγεται, καθώς μας λένε, σκληρός εμφύλιος με το Ουκρανικό καθεστώς, με χιλιάδες νεκρούς; Δεν έχουν αυτές οι ηγεσίες κάποιο λαϊκό έρεισμα; Η έλλειψη κινητοποίησης υποστήριξης θα μπορούσε να οφείλεται απλά στην απουσία οργανωμένων δυνάμεων κ όχι στην παντελή έλλειψη αποδοχής; Εδώ αναφέρεται, ότι στη Γερμανία υπήρξε μαζική αντιρωσική διαδήλωση, που εκτιμάται σαν εργαλείο του γερμανικού ιμπεριαλισμού κ όχι υπέρ των λαϊκών συμφερόντων. Έγινε όμως, γιατί κάποιοι τη διοργάνωσαν.Και ο λαός ανταποκρίθηκε. Το να ανταποκρίνεται ο λαός σε ένα κάλεσμα κινητοποίησης,νομίζω, ότι σε καμιά περίπτωση δε σημαίνει, πώς συμφωνεί στα πάντα με τους διοργανωτές. Ορισμένες φορές κ ένα παραπάνω σε μια φάση απορίας του λαϊκού παράγοντα, όπως η σημερινή, διαβλέπει απλά κάποια στοιχεία που αναφέρονται στα λαϊκά συμφέροντα κ αρπάζει την ευκαιρία, θέλοντας να κάνη ένα βήμα παραπέρα, πρόκειται δλδ για "ταχτική" ανταπόκριση, κάπως έτσι άλλωστε προκύπτουν κ οι διάφορες "χρωματιστές" εξεγέρσεις. Άλλο,το πού καταλήγουν αυτά στο τέλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ουκρανικός λαός σίγουρα υπάρχει, αλλά ποιός ακριβώς είναι αυτός, Σε ποιο βαθμό μπορούν να διαχωριστούν οι έννοιες λαός κ έθνος; Οι εθνότητες μπορούν αποδεδειγμένα να ζήσουν μαζί αρμονικά, όσο συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις. Όταν όμως για κάποιους λόγους οι προϋποθέσεις αυτές πάψουν να ισχύουν,τι γίνεται; Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε, ότι αυτό εξαρτάται από τη φύση των αντιθέσεων κατά περίπτωση κ εδώ βρίσκεται η δυσκολία. Να επιμένωμε σε ένα γενικό ιδεολόγημα ενότητας, σε περιπτώσεις που φαίνεται να μην έχη βάση στην κοινωνική πραγματικότητα ή να επενδύσωμε σε έναν αγώνα στη βάση της αυτοδιάθεσης των εθνών; Ένα δίλημμα που το συναντούμε πάλι κ πάλι στην παγκόσμια ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το άρθρο διερωτάται, γιατί να επιλέξωμε την αυτοδιάθεση του Ντομπάς κ όχι μια Ουκρανία ενιαία κ ανεξάρτητη. Και παραθέτει σαν απάντηση το επιχείρημα "γιατί αυτό αργεί". Το πιό αποφασιστικό επιχείρημα όμως είναι "γιατί το πρώτο προσφέρεται σαν την πιο εύκολη στην υλοποίηση της επιλογή κ στη συνέχεια μπορούμε πάντα να δούμε κ τη Δ.Ουκρανία".Σε τέτοιες περιπτώσεις όταν επιλέγωμε το πιο δύσκολο αντί για το πιο εύκολο, κατά κανόνα σπούμε τα μούτρα μας.Και άμα λέω το πιο εύκολο, δεν εννοώ κ την υποταγή στο συσχετισμό πακέτο.Το αίτημα της αυτοδιάθεσης, εφ' όσον πρόκύψη, δεν ταυτίζεται με υποταγή σε συσχετισμό, αλλά μάλλον είναι έκφραση της κοινωνικής πραγματικότητας, δλδ ερμηνεύει την ιστορική αλήθεια, κατά τη διατύπωση του Τσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διευκρινιστικά σημειώνω, την κοινωνική πραγματικότητα ή αλλιώς ιστορική αλήθεια στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

      Διαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κι ακόμα κάτι: Κι εγώ δεν είμαι της άποψης, ότι σύσσωμος ο Ουκρανικός λαός στη Δύση είναι φασίστες κ στην Ανατολή κομμουνιστές. Πρόκειται για διαφορετικές προϋποθέσεις, διαφορετικές διαδρομές κ διαφορετικές φάσεις συνειδητοποίησης κ αντιμετώπισης της πραγματικότητας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σίγουρα σωστή η θέση της συναδέλφωσης των λαών κ η κοινή πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό. Υπάρχει κανείς, που διαφωνεί; Και υπάρχει κανείς, να θέλη ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ μέσα στην Ουκρανία; Ακόμα κ την προσάρτηση Λουγκάνσκ κ Ντόνετσκ στη Ρωσία, δε νομίζω, ότι την υποστηρίζει κανείς, σαν τέτοια. Αυτό που λένε,είναι, να αποφασίσουν οι λαοί, τι θέλουν.Αλλά αν πρέπη αυτές οι δύο περιοχές να μην είναι ανεξάρτητες, αλλά να προσαρτηθούν αλλού, γιατί να επιλέξουν ναι κ καλά τους Ουκρανούς κ όχι τους ομογενείς τους Ρώσους; Όσο για τη θέση "ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ, Ρωσία έξω από την Ουκρανία" δε λέει τίποτα, γιατί δεν υπάρχει η καλή νεράιδα, που θα την απαγγήλη κουνώντας το μαγικό της ραβδί κ θα την πραγματοποίηση. Αυτή η γενικόλογη διακήρυξη δε συγκεκριμενοποιεί το "τι να κάνωμε" δλδ το πώς θα υλοποιηθή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διευκρίνιση : Με τη λέξη προσάρτηση εννοούσα προσχώρηση. Την ώρα που γράφω, δε βρίσκω τις κατάλληλες λέξεις. Με τα τόσα προβλήματα, έχει υπερφορτωθεί ο εγκέφαλος.

      Διαγραφή
  12. Ένα τελευταίο: Εδώ λέει, "αν υπάρχη έστω κ ένα ελάχιστο μέρος μαχητών του Ντομπάς, που έχει στο μυαλό του κάτι προοδευτικό, ο ρωσικός ιμπεριαλισμός θα δείξη απέναντι του τη δέουσα σκληρότητα". Άρα δεν αποκλείει, ότι μπορεί να υπάρχη κ εγώ λέω, ότι αυτό το ελάχιστο (καλό ή κακό) πάντα υπάρχει, έστω κ μόνο σαν σπόρος, γιατί έτσι είναι ο κόσμος. Και παρ' ότι δεν αμφιβάλλω για τη σκληρότητα που ΘΑ!!! δείξη ο ρωσικός ιμπεριαλισμός -υπογραμμίζω το ΘΑ- αυτός που υπάρχει, βάνει σε πρωτεραιότητα το να συνέχιση ΤΩΡΑ να υπάρχη "πρώτη προτεραιότητα του επαναστάτη η επιβίωση" κ το ΘΑ, το αφήνει για όταν θα φτάση η σειρά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή